Book
Collective Illusions: Conformity, Complicity, and the Science of Why We Make Bad Decisions
هذیانهای جمعی : هماهنگی، همدستی، و علم اینکه چرا ما تصمیمات بد میگیریم
Author(s): Todd Rose
Publisher: Hachette Books, Year: 2022
ISBN: 9780306925702,2021947540,9780306925689
**پرفروش ملی**National Bestseller**
**پرفروش ترین کتاب وال استریت ژورنال**
**بهترین کتاب سال 2022 آمازون در کسب و کار، رهبری و علم Business, Leadership, and Science انتخاب شد**
ترجمه آقای رضایی براساس کاپلان سادوک ۲۰۱۵ /DSM5
√ هذیان delusion
√ توهم hallucination ادراک حسی کاذب در نبود تحریک بیرونی مرتبط با اندام حسی مربوطه
√ خطای ادراکی illusion : سوتعبیر یک محرک بیرونی واقعی
√ delirium روان آشفتگی
elation سرخوشی
√ توهمزدگی hallucinosis : تجربه توهم بدون مختل شدن هشیاری
√تحریک پذیری irritability
پ. ن : به نظر من باتوجه به اینکه برای مفهوم illusion ، یعنی ادراکات غلط از واقعیات بیرون ، در فرهنگ زبان عامیانه ایرانی از واژه هذیان استفاده میشود ، بهتر است با توجه به پیام نویسنده کتاب همان ترجمه هذیان را برایش بکار ببریم، چون این مفهوم صرفا بار هنجاری منفی داشته، ولی مثلِ مفهوم توهم hallucination بار منفی پزشکی بالینی ندارد. ولی در کل بر اساس ترجمه جناب رضائی معنای واژه هذیان delusion بوده است.
با تکیه بر تحقیقات پیشرفته علوم اعصاب و روانشناسی اجتماعی، یک نویسنده تحسین شده نشان می دهد که چگونه بسیاری از تفکرات ما از مفروضات نادرست شکل میگیرد - ما را به طور خطرناکی در سطح جامعه بی اعتماد و در سطح فردی بیجهت غمگین می کند.
میل به تناسب The desire to fit یکی از نیرومندترین و کمفهمترین نیروها در جامعه است.
تاد رز معتقد است که ما به عنوان یک انسان، به طور مداوم بر خلاف منافع خود عمل می کنیم، زیرا مغز ما باورهای دیگران را اشتباه درک می کند. مجموعه ای پیچیده از توهمات illusions ناشی از سوگیری در انطباق conformity bias، نحوه ی دید ما از جهان اطراف را تحریف می کند. از کمبود دستمال توالت گرفته تا کلیه هایی که به جای استفاده برای پیوند، دور ریخته می شوند. از تفکیک نژادی racial segregation گرفته تا «انتخاب پذیری» زنان در سیاست electability” of women؛ از آب بطری گرفته تا " فرهنگ کنسل cancel culture"، ما به طور معمول از دیگران کپی می کنیم، در مورد آنچه باور داریم دروغ می گوییم، به قبایل می چسبیم cling to tribes و مردم را ساکت می کنیم.
سوال این است که چرا دروغ ها را باور می کنیم و خودمان را آزار می دهیم؟
تاد رز ثابت میکند که پاسخ به سختی در DNA ما نهفته است : مغز ما بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنیم یا جرات پذیرش آن را داشته باشیم، از نظر اجتماعی وابسته است sync with the social norms . بسیاری از ما ترجیح میدهیم کاملاً با هنجارهای اجتماعی گروههای مربوطه خود هماهنگ باشیم تا اینکه به آنچه هستیم صادق باشیم. هذیانهای جمعی با استفاده از دادههای اولیه تحقیق شده، به ما نشان میدهد که در کجا اشتباه میکنیم و به همان اندازه مهم، چگونه میتوانیم در شکلگیری عقاید و در عین حال ارزشگذاری برای حقیقت، معتبر باشیم. رز توضیحی غیر شهودی و در عین حال قدرتمند ارائه میدهد که چگونه میتوانیم شکاف استنتاج inference gap خود را پر کنیم، با وضوح جدید تصمیمگیری کنیم و به تحقق اقناع درونی fulfillment برسیم.
سوال واقعی این است که آیا آینده روشن تر واقعا همیشه اینقدر دور است؟
اگر برعکس، مدتهاست که آینده روشن همین اینجا بوده، و فقط کوری و ضعف خودمان مانع از دیدن آن در اطراف و درونمان شده و ما را از توسعه آن باز داشته است، چه؟
—VÁCLAV HAVEL
- وکلاو هاول
The Secret of Elm Hollow راز نارون هالو
ما بیشتر در تخیل رنج می بریم تا در واقعیت.
-سنکا
افراد در تنهایی باوری مخالف با زمانی که در جمع نظر میدهند را بیان میکنند زیرا تصور دارند مابقی افراد جامعه باورشان را که در تنهایی به آن معتقدند نمیپذیرند.
مردم به اندازه کافی نظرات اکثریت جامعه خود را یپذیرند تا به عنوان یک فرد قابل قبول در جامعه مورد احترام یا پذیرش واقع شوند.
مشهورترین تصویر یک توهم جمعی، «لباس جدید امپراتور» The Emperor’s New Clothes اثر هانس کریستین اندرسن Hans Christian Andersen است که در سال 1837 منتشر شد.
داستان را می دانید: دو مرد متقلب یک امپراتور بیفایده را متقاعد می کنند که برای او لباسهای خوب می بافند.
آنها ادعا می کنند که لباس هایشان فوق العاده زیبا هستند اما فقط برای افراد باهوش قابل مشاهده هستند. مطمئناً هیچکس نمیخواهد احمق دیده شود، بنابراین همه با کلاهبرداری کنار میآیند، حتی اگر لباس در واقع وجود نداشته باشد.
وقتی امپراتور در شهر رژه میرود، در حالیکه مغرور و تقریباً برهنه میچرخد، وقتی پسر کوچکی حرف میزند و حقیقت را آشکار میکند، طلسم شکسته میشود. 5
5. Hans Christian Andersen, Fairy Tales Told for Children, First Collection (Copenhagen: C. A. Reitzel, 1837).
اگر توهمات جمعی به قلمرو افسانه ها یا بیان مذهبی محدود می شد، چندان مهم به نظر نمی رسید و نیازی به این کتاب نبود.
متاسفانه، این گونه نیست. در جامعه امروز، توهمات جمعی هم همه جا وجود دارد و هم به طور فزاینده ای خطرناک.
MODERN MISUNDERSTANDING
سوء تفاهم مدرن
اول : اگر بپرسم شما شخصاً زندگی موفق را چگونه تعریف می کنید، کدام یک از این پاسخ ها را انتخاب می کنید؟
الف) فردی موفق است که علایق و استعدادهای خود را دنبال کرده باشد تا بتواند در کاری که بیشتر به آن اهمیت می دهد بهترین باشد.
ب- فردی موفق است که ثروتمند باشد، شغلی با سابقه داشته باشد یا شناخته شده باشد.
دوم : بعد بپرسم حالا به نظر شما اکثر مردم کدام یک را انتخاب می کنند؟
اگر گزینه A را برای خود انتخاب کرده اید اما فکر می کنید که اکثر مردم گزینه B را انتخاب می کنند، شما در یک توهم جمعی زندگی می کنید.
این سوال از یک مطالعه در سال 2019 بر روی بیش از 5200 نفر ناشی شد که اتاق فکر من، Populace، در مورد روش هایی که مردم آمریکا موفقیت را تعریف می کنند، انجام داد. نتیجه این بود که 97 درصد A را برای خود انتخاب کردند، اما 92 درصد فکر کردند که اکثر دیگران B را انتخاب می کنند.
این یافته تازه شروع بود.
با استفاده از روشهایی که اثرات فشار اجتماعی را دور میزند تا اولویتهای مبادله خصوصی با اعتبار را آشکار کند، متوجه شدیم که اکثریت بزرگی از مردم احساس میکنند که مهمترین ویژگیهای موفقیت در زندگیشان ویژگیهایی مانند شخصیت، روابط خوب و تحصیلات است. .
اما همین افراد بر این باور بودند که بیشتر دیگران ویژگی های مقایسه ای مانند ثروت، موقعیت و قدرت را در اولویت قرار میدهند.
برای بیان نکته دقیق تر، ویژگی شهرت را در نظر بگیرید. در این مطالعه، از میان هفتاد و شش گزینه ممکن، پاسخ دهندگان به ما گفتند که معتقدند «مشهور بودن» مهمترین اولویت برای سایر آمریکایی ها در تعریف موفقیت است.
اما در سطح شخصی، شهرت در رده آخر قرار دارد.
درست است: در خصوصی، اکثر آمریکایی ها به معروف بودن اهمیتی نمی دهند. با این حال، آنها فکر می کنند که این ستاره شمالی تقریباً برای همه افراد دیگر در آمریکا است. 6
6. Populace and Gallup, “The Success Index,” Populace.org, 2019, https://static1.squarespace.com/static/59153bc0e6f2e109b 2a85cbc/t/5d939cc 86670c5214abe4b50/1569955251457/Populace+Success+I ndex.pdf.
نتیجه این مطالعه در توده مردم Populace واضح بود: اکثریت قریب به اتفاق ما می خواهیم زندگی هایی با معنا و هدف را دنبال کنیم. با این حال، ما به طور همزمان معتقدیم که اکثریت ارزشهای مشابهی با ما ندارند.
در نتیجه، ما مدام خود را به چوب شور میپیچانیم و سعی میکنیم با آنچه که به اشتباه فکر میکنیم دیگران از ما انتظار دارند، مطابقت داشته باشیم.
موفقیت شخصی تنها جایی نیست که مردم در آن توهمات جمعی پیدا کرده اند.
در طی چند سال کوتاه، سازمان من توجه خود را به توهمات جمعی عظیم جلب کرده است که همه چیز را از زندگیهایی که میخواهیم زندگی کنیم، نوع کشوری که میخواهیم در آن زندگی کنیم، اعتماد افراد دیگر و حتی دیدگاههای ما را درباره نهادهایی مانند عدالت کیفری، آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی تحت تأثیر قرار میدهد. .
ما دریافتیم که توهمات جمعی تقریباً در هر حوزه مهم زندگی اجتماعی در آمریکا شکوفا می شود. عامه مردم Populace در این تحقیق تنها نیستند.
در سالهای اخیر، محققان توهمات جمعی را تقریباً در هر گوشه از جهان و در همه جنبههای جامعه کشف کردهاند.
توهمات جمعی همه چیز را رنگ می کند، از دیدگاه ما در مورد جنگ و تغییرات آب و هوا گرفته تا سیاست ما.
آنها بر نگرش ما در مورد همه چیز، از تعصب جنسیتی گرفته تا سلامت روان و آنچه که جذابیت فیزیکی را تشکیل می دهد، تأثیر می گذارند.
آنها بر رفتار اخلاقی ما و حتی انتخاب مواد غذایی ما تأثیر میگذارند. 7